Uchwała Nr XLIII/197/13 Rady Gminy Kolno z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014

Uchwała Nr XLIII/197/13
Rady Gminy Kolno

z dnia 30 grudnia 2013 r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014.

Na podstawie art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012, poz. 1356 i poz. 405) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 i Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 678) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014”, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLIII/197/13
Rady Gminy Kolno
z dnia 30 grudnia 2013 r.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014.
 Rada Gminy Kolno uznając rozwiązywanie problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomanii za podstawowy warunek rozwoju moralnego i materialnego mieszkańców gminy oraz mając na uwadze całokształt negatywnych, ale równocześnie wielowymiarowych konsekwencji związanych z konsumpcją alkoholu i zażywaniem substancji psychoaktywnych, ustala niniejszy program.

Rozdział 1.
Cele programu.

1. Podstawowym celem programu jest ograniczenie i zahamowanie rozmiarów:

1) szkód zdrowotnych i rozwojowych występujących u młodych mieszkańców gminy spowodowanych piciem alkoholu i zażywaniem substancji psychoaktywnych,

2) szkód zdrowotnych spowodowanych piciem alkoholu przez dorosłych,

3) zaburzenia życia rodzinnego związanego z alkoholem, w tym zjawiska przemocy w rodzinie,

4) naruszenia prawa przez osoby będące pod wpływem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, w tym kierowania pojazdami mechanicznymi,

5) naruszenia prawa przez osoby handlujące alkoholem,

6) szkód ekonomicznych związanych z nadużywaniem alkoholu i środków psychoaktywnych.

2. Główne kierunki działania, przy realizacji celów:

1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz zagrożonych uzależnieniem,

2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą,

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, a w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych i artystycznych,

4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii,

5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

Rozdział 2.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz zagrożonych uzależnieniem.

1.  Dofinansowanie programów terapii dla młodzieży uzależnionej i zagrożonej uzależnieniem.

2.  Dofinansowanie programów pomocy psychologicznej i psychoterapii dla osób doświadczających przemocy i osób stosujących przemoc domową.

3.  Dofinansowanie i zakup doposażenia lecznictwa odwykowego.

4.  Zakup materiałów edukacyjnych dla pacjentów i terapeutów w placówce lecznictwa odwykowego.

Rozdział 3.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą.

1.  Podejmowanie czynności przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddaniu się leczeniu odwykowemu.

2.  Finansowanie zajęć i programów opiekuńczo - wychowawczych dla dzieci i młodzieży. W ich ramach możliwe jest prowadzenie różnorodnych programów rozwojowych dla dzieci (np. teatralnych, komputerowych, tanecznych, sportowych).

3.  Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin, dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

4.  Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie.

5.  Doskonalenie i upowszechnianie standartów interdyscyplinarnej pracy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

6.  Doskonalenie metod interwencji w sytuacji przemocy w rodzinie w ramach procedury "Niebieskiej Karty".

7.  Prowadzenie edukacji społecznej.

Rozdział 4.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, a w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych i artystycznych.

Oddział 1.
Działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci i młodzieży.

1. Realizowanie profilaktycznej działalności informacyjno - edukacyjnej skierowanej pośrednio i bezpośrednio do dzieci i młodzieży, przez:

1) prowadzenie na terenie szkół i innych placówkach oświatowych i opiekuńczo - wychowawczych programów profilaktycznych,

2) wspieranie jednorazowych krótkotrwałych akcji, np: konkursy, przedstawienia teatralne, koncerty, itp.,

3) wspieranie pobytu dzieci i młodzieży szkolnej z terenu gminy na biwakach, wycieczkach i innych imprezach organizowanych przez placówki oświatowo - wychowawcze i opiekuńczo - wychowawcze,

4) wspieranie dłuższego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym, dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, organizowanego przez instytucje i stowarzyszenia prowadzące działalność służącą rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.

2.  Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów.

3.  Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18 - tego roku życia.

4.  Realizowanie środowiskowych programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży.

5. Finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych i artystycznych w ramach profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej. Zajęcia realizowane głównie na terenach placówek oświatowo - wychowawczych, powinny obejmować:

1) zasady i normy postępowania (m. in. zakaz używek, przeklinania, zasady fair play itp.) ,

2) dbania o higienę osobistą, radzenia sobie z emocjami oraz dotrzymywania zasad gry,

3) trening umiejętności życiowych, uczenia rozwiązywania konfliktów, komunikacji itp.

Oddział 2.
Edukacja publiczna w zakresie problematyki uzależnień.

1.  Udział w kampaniach edukacyjnych, związanych z problematyką uzależnień.

2.  Zakup i dystrybucja wśród dzieci i młodzieży, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, pracowników służby zdrowia, rodziców itp. - materiałów edukacyjnych (broszury, ulotki, plakaty) z hasłami profilaktycznymi i treściami edukacyjnymi dotyczącymi uzależnień.

Oddział 3.
Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach i w miejscach publicznych.

1. Organizowanie lokalnych kampanii i włączanie się w regionalne kampanie oraz realizacja innych kompleksowych działań informacyjno - edukacyjnych związanych z przeciwdziałaniem nietrzeźwości na drogach:

1) tworzenie lokalnych koalicji złożonych z przedstawicieli instytucji i organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa na drogach,

2) prowadzenie kampanii społecznych i innych działań edukacyjnych, połączonych ze zwiększoną liczbą kontroli trzeźwości na drogach,

3) prowadzenie edukacji kierowców, przez wręczanie materiałów informacyjno - edukacyjnych kierowcom podczas kontroli drogowy.

2.  Inicjowanie działań na rzecz współpracy służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w miejscach publicznych.

3.  . Podnoszenie kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi.

Rozdział 5.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.

1.  Wspieranie działalności organizacji pozarządowych przy realizacji zleconych zadań Gminnego Programu. Przy procedurze zlecenia zadań organizacjom pozarządowym, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

2. Współpraca oraz wspomaganie działalności służb i instytucji prowadzących działalność w zakresie zapobiegania i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii, udzielania pomocy ofiarom przemocy domowej, takim jak:

1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Klub Wolontariatu,

2) Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,

3) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,

4) Poradnia Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Kolnie,

5) Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży,

6) Komenda Powiatowa Policji w Kolnie,

7) Parafie Rzymskokatolickie z terenu gminy,

8) Stowarzyszenia, fundacje i inne instytucje prowadzące działalność w tym zakresie.

Rozdział 6.
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13¹ i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 W przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych gmina może podejmować interwencje oraz występować przed sądem jako oskarżyciel publiczny, czyli występować z aktem oskarżenia bezpośrednio do sądu z pominięciem prokuratora. Postępowanie z tego zakresu prowadzone jest na podstawie przepisów o postępowaniu karnym i odbywa się w trybie uproszczonym. Wniesienie aktu oskarżenia do sądu musi być poprzedzone przeprowadzeniem postępowania dowodowego.

Rozdział 7.
Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kolnie.

§ 1.  Środki finansowe przeznaczone na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 oraz na wynagrodzenie Komisji pochodzą z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

§ 2.  Za podstawę do naliczania wynagrodzenia dla członków Komisji - według określonych poniżej stawek - przyjmuje się minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 roku w wysokości 1 680 zł, ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 września 2013 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1074).

§ 3. Wynagrodzenie Komisji ustala się w sposób następujący:

1. Za przeprowadzenie oględzin punktu sprzedaży napojów alkoholowych i wydanie opinii o zgodności lub nie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z obowiązującymi gminnymi aktami prawa - 5% minimalnego wynagrodzenia za wszystkie opinie wydane w danym dniu. Podstawą do naliczenia wynagrodzenia będzie lista obecności podpisana przez Przewodniczącego Komisji oraz Postanowienie Komisji.

2. Za przeprowadzenie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych - 4% minimalnego wynagrodzenia dla każdego członka Komisji biorącego udział w kontroli w danym dniu. Kontrolę przeprowadzają minimum trzy osobowe zespoły Komisji. Podstawą do naliczenia wynagrodzenia będą protokoły z przeprowadzonej kontroli.

3. Za podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego:

1) 6% minimalnego wynagrodzenia za wszystkie rozmowy motywujące do poddania się badaniom lub leczeniu w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w danym dniu, dla każdego członka Komisji biorącego udział w rozmowach. Podstawą do naliczenia wynagrodzenia będą notatki z przeprowadzonych rozmów z osobami zgłoszonymi i lista obecności podpisana przez Przewodniczącego Komisji,

2) 7% minimalnego wynagrodzenia za wszystkie sporządzone wywiady środowiskowe i zeznania świadków w danym dniu, dla każdego członka Komisji biorącego udział w sporządzaniu wywiadu. Podstawą do naliczenia wynagrodzenia będą sporządzone wywiady i notatki z przeprowadzonych rozmów ze świadkami,

3) 4% minimalnego wynagrodzenia za wszystkie decyzje podjęte w danym dniu w sprawie skierowania na badania lub leczenie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu dla każdego członka Komisji biorącego udział w podejmowanych decyzjach. Podstawą do naliczenia wynagrodzenia będzie lista obecności podpisana przez Przewodniczącego Komisji oraz protokoły Komisji o podjętych decyzjach.

4. Za występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego i strony - 3% minimalnego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach w danym dniu oraz zwrot kosztów podróży (PKS).

5. Za udział członków Komisji w szkoleniach, przysługuje zwrot kosztów podróży (PKS).

6. Przewodniczącemu i Sekretarzowi Komisji ustala się wynagrodzenie wyższe o 10% od ustalonych stawek wymienionych w § 3 ust. 1-3 za każde wykonane zadanie.

7. Zastępcy Przewodniczącego Komisji, przysługuje wynagrodzenie wyższe o 5% od ustalonych stawek wymienionych w § 3 ust. 1 - 3 za każde wykonane zadanie.

8. Za spotkania Komisji, na których nie będą wykonywane czynności wymienione w § 3 - wynagrodzenie nie przysługuje

9. W przypadku na gromadzenia się kilku zadań do realizacji w danym dniu, wynagrodzenie członkom Komisji przysługuje tylko za jedno zrealizowane najwyżej płatne zadanie.

Rozdział 8.
Kontrola realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014.

1.  W myśl art. 4¹ ustawy, realizacja zadań zawartych w Programie należy do zadań własnych gminy, za które odpowiada Wójt Gminy.

2.  Wójt składa Radzie Gminy sprawozdanie z wykonania Programu, w terminie do 30 kwietnia 2015 roku.

3.  Środki finansowe na realizację zadań zawartych w Programie pochodzą z budżetu gminy, w tym w szczególności z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

4.  Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne działające na rzecz zwalczania i zapobiegania alkoholizmowi, przeciwdziałania przemocy i narkomanii w gminie, mogą występować o środki finansowe na realizację zadań określonych w niniejszym programie.

 

Udostępniający: Wójt Gminy Kolno

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Murawski

Wprowadzający: Robert Kotowski

Data wprowadzenia: 2014-05-20

Data modyfikacji: 2016-08-18

Opublikował: Robert Kotowski

Data publikacji: 2014-05-20